Articles

Hva betyr det å fly i beredskap?

Beste svaret

Jeg pleide å fly ganske ofte på jobb. Vanligvis vil jeg få reisebyrået til å bestille meg på en ettermiddags- eller kveldsflytur, slik at jeg får tid til å fullføre jobben jeg reiser for å gjøre med tiden for å komme til flyplassen. Hvis jeg hadde fullført den virksomheten jeg hadde tidlig, hadde jeg muligheten til å gå til flyplassen i god tid før planlagt avgang og sjekke inn «i beredskap» for tidligere flyreiser fra hvor jeg var til det endelige målet. Hva dette betyr er at hvis det er et tomt sete på en tidligere flyreise enn den jeg har en bekreftet reservasjon for, får jeg lov til å ta setet i stedet, slik at mitt originale sete er tilgjengelig for videresalg til noen andre (sannsynlig for mye mer enn det jeg betalte for det). Jeg kommer hjem tidligere, og flyselskapet får mer penger fordi det kan sette meg på et usolgt sete og videreselge det originale setet mitt for mye mer enn det jeg betalte for det. Jeg gjorde dette mye da jeg reiste på forretningsreise. Mesteparten av tiden kom jeg dit jeg skulle tidligere enn planlagt; innimellom endte jeg opp med å tilbringe timer og timer i lufthavnsavgangssalonger, som jeg, må si, er et av de mest tiltalende stedene på planeten for å tilbringe tiden sin.

Min verste opplevelse flygende beredskap skjedde i Irvine, California. Arbeidsgiveren min på det tidspunktet hadde et Irvine-kontor, og jeg var der ute for å ta meg av en håndfull problemer som jeg klarte å fullføre ettermiddagen dagen før den planlagte avgangen min, som var planlagt rundt kl. 17 Stillehavstid ( og ville ha fått meg tilbake til Chicago rundt klokka 23, som jeg husker). Siden jeg ikke hadde noen videre virksomhet i Irvine, sjekket jeg ut av hotellet mitt rundt klokka 07.00 og kom til flyplassen like før klokka 8, i god tid til å sjekke inn i beredskap for den første flyvningen den morgenen. Det var også ledige plasser på den flyreisen, noe som betydde at det var høyst sannsynlig at jeg kunne komme på den første flyreisen og være hjemme i Chicago tidlig på ettermiddagen, i stedet for å ankomme nær midnatt. Akk, dette skulle ikke være: dagens første flytur ble skrubbet for et mekanisk problem. Det betydde at hvert ledige sete på hver flytur den dagen ikke ble tatt for beredskapsjekk som meg selv, men i stedet for passasjerene som ble fordrevet av den skrubbede flyvningen. For en tid var det et svakt håp om at amerikaner ville kaste opp et reservefly for å tillate den opprinnelige morgenavgangen å gå ombord og rydde dekkene, men akk det skulle ikke være. Jeg tilbrakte nesten åtte timer på det muligens det mest deprimerende stedet i Orange County: avgangssalongen til John Wayne International Airport. I det minste kan bartenderen lage et anstendig Manhattan. Jeg var veldig full da jeg til slutt gikk ombord på den opprinnelige planlagte flyet mitt, og endte med å sovne på den fire timers flyreisen hjem. mange av dem ventet fortsatt på et sete da jeg klarte å komme meg ut. Jeg må lure på om amerikanere endte opp med å måtte legge dem opp for natten.

Svar

Når noen i familien min jobber for CX, flyr vi ofte med dem mest i beredskap. Noen ganger fikk vi en billett med ref-nummer, og vi måtte vente på at den skulle ringes.

Min mest minneverdige opplevelse var i 2014. Vi skulle fly til Tokyo på en 5-dagers tur i løpet av sommerens høysesong.

Klokken 8:00 begynte de å ringe numrene til 9:05 til Tokyo Narita. 1787, 1866, 2298, 2352 … og det var fullt. Vi fikk beskjed om å vente på neste samtale til 10:20, ettersom nummeret vårt ikke ble ringt.

Men klokka 8:30 kom personalet i resepsjonen til oss, som også hadde et annet nummer i køen for Nagoya. De ga oss ombordstigningskort 10.30 til Nagoya. Vi ble sjokkerte. Vi tok tilbudet, fløy til Nagoya og tok kuletoget til Tokyo.

En annen gang var i 2016. Vi var i beredskap med to flyselskaper til Zürich til jul. Begge flyvningene var ganske fulle og gikk 10 minutter fra hverandre. Vi løp først til CX-disken for å prøve lykken. Vi fikk boardingkort direkte og følte oss lettet.

Den siste opplevelsen var i 2018. Vi hadde bekreftet seter 21.30 til Auckland 1. juledag, men ønsket å prøve lykken vår til å reise tidligere, fra kl. 14:25 på julaften. Vi kledde oss formelt for å prøve å ta en plass selv i Business. Vi fikk seter i Premium Economy for 14:25 som førte oss til Auckland på morgenen 1. juledag. Dette var fordi nummeret vårt var blant de første som ble oppringt.